Op zoek naar een boot
Dus je wilt gaan varen? Dan heb je een boot nodig dat is duidelijk maar wat voor een boot? Als je al je hele leven zeilt weet je wel wat je wil maar, dat deden wij dus niet en hoe maak je dan een keuze? We hebben wel het geluk dat het bedrijf waar Bert voor werkt per 1 januari 2015 de afdeling Boten expertise van de ANWB heeft overgenomen inclusief de jachtexperts. Er zijn dus nu collega's met zeer veel kennis van zaken voor een onafhankelijk advies.
Lezen, lezen en nog eens lezen en leren van de ervaringen van anderen. Praten met botenbezitters ook nuttig maar, wel in de gaten houden dat iedere eigenaar verknocht is aan zijn eigen boot en die ook vaak de beste van de wereld vind. Het beeld wat geschetst wordt is soms dus nogal subjectief. Boten huren is ook nuttig maar, kun je voor een redelijke prijs die boot huren die je graag eens zou proberen?
Dan eerst maar eens opschrijven wat wij willen. Een schier onuitputtelijke lijst met zaken borrelen op en daar lijnrecht tegenover staat het budget. De juiste boot vinden is wat makkelijker als het budget onbeperkt is. Iedere limiet daar aan dwingt je tot het maken van keuzes. Wat is dus belangrijk en wat zijn de bijzaken? Nummer 1 is veiligheid. Daar mag niet aan getornd worden. De rest is luxe en kan dan tegelijk kan het een punt van discussie worden. Wat willen we doen met de boot? Oceaan over of op het Grevelingenmeer. Wil je dagelijks in een jachthaven liggen of zo min mogelijk? Wat ons betreft hoeft dat niet zo vaak. Voor anker in een mooie baai bevalt ons ook prima. De faciliteiten in de jachthaven wat betreft onderhoud en reparaties kun je niet onbeperkt missen dus het zal schipperen worden.
Wij willen vanuit Nederland naar de middellandse zee en als het even kan ook de Canarische eilanden en Kaapverdische eilanden aandoen. Dat stelt eisen aan een boot voor wat betreft zeewaardigheid, reddingsmiddelen, spare parts, communicatiemiddelen, anker(s) en ankerketting lengte, ruimte aan boord om zaken op te slaan en ook de zeilgarderobe zoals een stormfok en dergelijke.
Vanuit Nederland willen we vertrekken om de volgende redenen. Het is natuurlijk mogelijk om een boot ergens te kopen en die dan tijdelijk in verhuur te geven. Dat willen we echter niet. Wij willen vanuit een thuishaven in Nederland iedere gelegenheid te baat nemen om te oefenen. De Azoren en Canarische eilanden liggen wel in de Atlantische oceaan en als je daar heen wilt zul je voorbereid moeten wezen. Ook is die periode nuttig om je eigen boot beter te leren kennen, zelf te leren zaken te onderhouden en repareren en na verloop van tijd de juiste hoeveelheid reserveonderdelen aan boord te hebben.
Dat betekent dus dat we een boot zoeken die in of in de buurt van Nederland ligt zodat we die binnen redelijke tijd naar een thuishaven in Nederland kunnen varen.
Als je dit alles voor je jezelf gaat invullen kom je ook tot een lijstje waar de boot aan moet voldoen. We onderscheiden dan must have en de nice to have. Must have zijn b.v. zaken die je niet meer aan kunt passen zoals indeling van de boot, voldoende bergruimte, redelijk tot goed onderhouden zodat de boot naar Nederland gevaren kan worden op een veilige manier. Nice to have is als er b.v. al een radar op zit, windvaan stuurinrichting, stormzeil, zonnepanelen enz. Dat zijn zaken die je er later zelf ook op kunt zetten maar als het er al op zit en in goede staat is dan is dat mooi meegenomen.
En hoe koop je dan een boot?
Zoeken zoeken zoeken op internet tot je iets ziet wat binnen budget is en je aanstaat. Dan bezoeken, meestal toch enigszins teleurgesteld naar huis en weer verder zoeken. De wensen liepen ook erg uiteen. Marry wilde een boot die knus en gezellig is en waar je niet in je bed hoeft te kruipen. Niet omdat dit niet gaat maar omdat zij meer op de ZEER lange termijn denkt. Als ze 85 is wil ze ook nog naast haar bed kunnen staan en er dan in kunnen ploffen. Ze wil er dan niet meer in hoeven te kruipen zoals vaak het geval is in hutten onder de cockpit. Ook de hut voorin is ze geen liefhebber van. Regelmatig ben je daar gedurende de nacht je kussen kwijt waardoor je wakker wordt.
Welke gaat het worden?
Zodra we dat weten zullen we hier de details opnemen. Voorlopig slechts een lijstje met mooie boten waar we op zijn wezen kijken. We hebben er nog veel meer gezien maaar, die zijn na bezichtiging afgevallen om diverse redenen.
Bijvoorbeeld de Colvic Victor 40. Daar kun je ook binnen sturen en ons leek dat wel wat die mogelijkheid. Op Internet leek het een mooie boot met een ruime achterkajuit. Wij naar Dover om een daar te koop liggende boot te bezichtigen. Bleek dat de jachtmakelaar niets wist van de boot. Alle ramen verduisterd en hij wist niet hoe de lichten aan moesten. Dat geeft dus binnen een heel sombere indruk. Daarbij de stahoogte in de achterkajuit. Behoorlijk laag. De foto's op internet gaven een wat vertekend beeld. Die werd dus van de lijst geschrapt.
Deze zag er uit als een plaatje toen we haar bezochten. Uiterst vriendelijke eigenaars. Een echtpaar die alle vragen beantwoord hebben, ons alles wilden laten zien van het schip en we werden ook nog eens onthaald op een heerlijk bakje koffie. Hier gingen we en bod op doen. We zijn het eens geworden over de prijs en u kunt nu de details van het schip zien onder ons schip |
|
Hunter 37.5 |
|
Sea lord 39 |
|
Van deze Jeanneau 40 DS hadden we veel verwacht. Foto's op de website waren heel mooi en de eigenaar had een website bijgehouden tijdens een 7 jaar lange wereldreis. Het was echter niet onze boot. Het juiste gevoel wat je wilt hebben als je op een boot komt was er niet. Helaas want de lijst met apparatuur was zeer uitgebreid. | |
Moody 376 |
|
Catalina 38 CC |
|
Moody 38 CC |
|
Hunter 41 AC |
|
Bavaria 38 ocean |
|
Catalina 42 |
|