De opleidingen

Vaarbewijzen

Heel wat avonden hebben we samen gezeten met onze neus in de boeken en de leskaarten om de vaarbrevetten te halen. Het plan was om beide vaarbewijzen in 1 keer te halen. Dat moest te doen zijn met de juiste voorbereidingstijd. Vooral deel 1 is gortdroge stof. Noodzakelijk maar niets leuks aan.

We hebben ook geprobeerd om het via een zeilschool te doen. Daar zou een ervaren instructeur alle stof behandelen en je klaar stomen voor het examen. Tegelijkertijd zo verwachtten wij zou deze ervaren man vanuit zijn eigen praktijk en ervaring veel toe kunnen voegen. Hoe meer wij met ervaren mensen in aanraking zouden komen hoe sneller wij zouden leren zo dachten wij. Kwamen wij even bedrogen uit. Het was een klasje van ongeveer 10 mensen die allen flink hadden betaald om aanwezig te mogen zijn en de ervaren man las precies de sheets voor die hij gemaakt had en het enige wat hij toevoegde was slappe koffie die je mocht kopen voor een euro per kopje. We zullen de zeilschool niet noemen maar, ons gaan ze daar nooit meer zien. Dit was absoluut niet Top.

Dus zelf maar weer in de boeken en de leskaarten. Ook CD's met oefenvragen aangeschaft en dus avond aan avond oefeningen maken. Het resultaat van al dit werk was niet echt bevredigend. We hadden ons ingeschreven voor een examen in Zoetermeer. Op een mooie dag daar heen getogen. Beiden best wel een beetje zenuwachtig en gespannen. Het was ook nogal lang geleden dat we eens een examen afgelegd hadden. Het blijft niet leuk.

Het resultaat van de inspanningen was: Bert voor beide net wel geslaagd, Marry beide examens 1 vraag te veel fout. Dat was een domper. Later heeft ze deel 1 wel gehaald maar, deel 2 had ze begrijpelijk even geen zin meer in.

 

Theoretiche kustnavigatie (TKN)

De CD met oefenvragen aangeschaft samen met de leskaarten. Een studieboek hadden we al in bezit dus niets staat ons in de weg om ons voor te bereiden op dat examen. Of we dat werkelijk ook gaan doen is lang niet zeker. Het is niet verplicht om te doen maar, wel willen we de kennis in huis hebben. Examen gedaan of niet vinden we wat minder belangrijk.

 

Marifonie

Het basis certificaat was zo behaald. Boekje kopen, CD met oefenvragen en na twee weken kon in 10 minuten het examen gedaan worden. Daarna Marcom B. Dat was lastiger want daar moet praktijk voor gedaan worden en even verder kijkend wilde ik ook Marcom A gaan doen. Dit omdat we tzt ook een SSB zend / ontvanger aan boord willen hebben om ook vanaf zee berichten te kunnen versturen en weerberichten kunnen ontvangen. De lessen kunnen allemaal via zeevaartscholen maar, ten eerste is dat niet goedkoop, kost je ten minste 5 vrije dagen want het wordt veelal overdag gegeven en het zit ook vaak ver weg van waar wij wonen. Wat dan?

Tienstra Nautische opleidingen was het antwoord. Via hen kun je les volgen via hun website en de kosten zijn relatief laag vergeleken met de zeevaartscholen. Daar dus ingeschreven voor Marcom A. en omdat ik daarvoor ingeschreven was kon er tussendoor de praktijkles Marcom B en het bijbehorende GMDSS examen gedaan worden.

De praktijkles en het examen waren beiden in Grou Friesland. Een eind weg dus en helaas niet op dezelfde dag. Praktijkles en praktijkexamen op een avond en op zaterdag het bijbehorende theoretische deel. Gelukkig voor beide in 1 keer geslaagd. Daarna verder met Marcom A. Dat was lastiger. Slechts met veel moeite aan een lesboek als aanvulling op de website kunnen komen. De oude oplage was overal uitverkocht, tweedehands niet aan te komen en de nieuwe uitgave liet op zich wachten. Uiteindelijk kwam dan de nieuwe uitgave. Die direct besteld en aan de studie.

Meest lastige van dit examen is de lijst met plaatsnamen waar zich HF / MF zenders bevinden. Er zitten er nogal wat in Azie en de namen van alle plaatsen in Indie en de beide Korea's zijn voor iemand uit west Europa er bijna niet in te stampen. Bijgaand een foto waar ik vlak voor het examen lekker op het terras in het zonnetje de plaatsnamen nog zit door te nemen. Examendatum 2 mei 2015

20150502 085429

Gelukkig ook dit examen in 1 keer gehaald dus voor Marifonie hoefden we dacht ik niets meer te doen. Met Marcom A heb  je de bevoegdheid om alle verbindingsapparatuur op Nederlandse schepen te mogen bedienen op alle zeegebieden ter wereld.

 

Zendamateur

Marcom A was dan wel behaald maar, dat betekent niet dat je op alle SSB frequenties mag werken. De ene band is voor maritiem verkeer en de andere voor amateurs. Daar moet dan wel weer een examen voor gedaan worden helaas. Veel van de lesstof was al een keer behandeld in het verre verleden maar, dat was voor het merendeel geen parate kennis meer dus maar weer in de boeken. Eigenlijk had ik daar geen zin meer in. Elektronische zaken berekenen, waardes van weerstanden en condensatoren weten, resonantiekringen bepalen enzovoort. Het is ook nogal onzinnig. Je koopt een complete zend/ ontvanger. Waarom zou ik dit allemaal weer willen weten? Je wordt toch ook niet gevraagd het benzineverbruik van je auto uit te kunnen rekenen als er 1 cylinder 10% meer gesleten is dan een andere bij een kilometerstand van 72.343 kilometer. Gestudeerd wordt via de "Digitale leeromgeving zendamateurs (DLZA)" Dat is een goede site, duidelijk, is gratis en heeft zelfs een helpdesk.

 

Meteo

Dat heeft Bert gedaan bij Nimos Meteo. De lessen worden gegeven door Henk Huizinga. Waarschijnlijk bij u bekend van zijn wekelijkse weerbericht voor het weekend die hij maakt voor Zilt die u per mail kunt ontvangen. De lessen zijn vooral  gericht op de praktijk. De theorie wordt behandeld in zover als nodig is om begrip te krijgen voor het onderwerp. Henk zijn uitgangspunt is dat u komt om uw veiligheid te vergroten. Niet om meteoroloog te worden. De lessen zijn zeer onderhoudend en de tijd vliegt om. Het is gezellig en de locatie en het eten is ook prima.

Gevolgd zijn de cursussen:

  • De basiscursus Praktische Meteo voor Zeilers (1 dag)

  • De vervolgcursus Toegepaste Meteo voor Zeezeilers (2 dagen)

 

Diesel cursus

Nog te bepalen. Bert had al wel eens negen maanden les gehad in machinekamer apparatuur van onderzeeboten maar, de apparatuur op een zeilboot is toch iets anders al komen bepaalde technieken natuurlijk altijd terug. Een diesel blijft een diesel  maar, les in onderhoud aan zo'n ding had hij nooit gehad.