Apparatuur

Omdat je op huurschepen lang niet altijd aantreft wat je hoopt hebben wij zelf al enige zaken aangeschaft die ons nuttig leken uit het oogpunt van veiligheid en ook puur om het gemak te dienen.

Zeker omdat wij ook gedurende de nacht veilig willen doorvaren hebben wij wat extra zaken meegenomen op vakanties. Gevolg was wel dat de auto flink vol zat tijdens de reis.

Omdat je geen VHF marifoon mag kopen zonder dat je een boot in bezit hebt hebben we twee walky talkies gekocht waarvoor in Nederland geen vergunning nodig is. Makkelijk voor communicatie tussen schip en dinghy of als we onafhankelijk van elkaar op de wal lopen. Scheelt een hoop telefoonkosten in het buitenland. Of de apparatuur ook in het buitenland zo maar overal gebruikt mag worden weten we niet. We gaan er maar van uit dat de regels in de EU onegeveer gelijk zijn. In 2017 hebben we al wel een portable VHF aangeschaft die voldoet aan de Nederlandse regelgeving. Daar kan dus ATIS en MMSI in geprogrammeerd worden. Omdat we nog geen eigen boot hebben kan dat nog niet. We gebruiken de portable om uit te luisteren aan dek omdat op bijna alle schepen de VHF binnen zit en dus op het moment dat je graag zou willen luisteren je het vanachter het roer niet kunt verstaan. Tikkie illegaal dus maar, zolang je niet zend komt nooit iemand daar achter tenzij je controle krijgt aan boord van het gehuurde schip.

Een goed automatisch zwemvest. Vooral bedoelt om gedurende de nacht en bij slechter weer te gebruiken en dan ook aangelijnd te zitten aan het schip bij verplaatsingen over dek in het donker. De zwemvesten van huurboten zijn gemiddeld genomen kurken zakken die om je nek hangen die je niet kunt aanlijnen, uiterst oncomfortabel zijn en zeker het werken aan dek ernstig belemmeren.

Ook een aantal landvasten van verschillende lengtes meegenomen. Landvasten op huurboten zijn nogal eens versleten of staan stijf van het zout. Zeker in de havens in de middellandse zee waar je vaak ringen aantreft waar je lijnen doorheen moeten in plaats van bolders of kikkers is dat lastig. Als de ring ook nog eens vrij klein is, de man op de kade niet even handig en met stevige zijwind tijdens afmeren is dat minder prettig.

Een bulle talie ontbreekt op een huurschip vaak al helemaal en aangezien we niet zitten te wachten op een klap gijp gaat deze lijn mee. Simpel lijntje kan een hoop narigheid aan schip of bemanning voorkomen.

Dan ook nog een lampje voor de kaartentafel. Lang niet altijd werkt dat en we hebben er 1 gekocht die zowel wit als rood licht kan geven. Hoewel studies elkaar tegen spreken over het nut van rode verlichting is het heel gebruikelijk om gedurende de nacht met rood licht te werken aan boord van schepen.

De navigatietafel met onze spullen. Op de achtergrond de GPS antenne van de AIS en de Satnav antenne. Rechts de kabel van de AIS VHF antenne die buiten in een seinlijn hangt.

Nav station

 

Een Navtex ontvanger gekoppeld aan de laptop om de scheepvaartberichten en de stormwaarschuwingen te kunnen ontvangen.

Een GPS muis gekoppeld aan de laptop ten behoeve van navigatieprogrammatuur.

Een klasse B AIS zend ontvanger ook gekoppeld aan de laptop om de beroepsvaart beter in de gaten te kunnen houden. Zeker gedurende de nacht als er mensen aan dek staan die geen of weinig ervaring hebben een prima hulpmiddel. De uitvoering die we gekocht hebben is een Nauticast 2B. Voldoet uitstekend en heeft zowel een USB, een RS232 en een NMEA 0183 aansluiting zodat het in de toekomst makkelijk te koppelen is aan andere apparatuur. De bijgeleverde GPS antenne hebben we binnen opgehangen. De ontvangst is in een kunststof boot prima in orde. De VHF antenne was wat meer improviseren. Uiteindelijk hebben we die opgehangen in de seinlijn aan stuurboord. Koppelen aan de bestaande VHF installatie was geen optie.

De gegevens betreffende de AIS kunt u vinden op https://www.nauticast.com/en/cms/b2

Op de laptop is navigatie software geinstalleerd. Stentec voyager, Navionics software en openCPN. Op de Ipad is ook Navionics geïnstalleerd en imray software en Plan2Nav. Dit om te zien wat ons het best zou bevallen. Het meest onder de indruk waren we van de nauwkeurigheid van de Navionics kaarten. Helaas is dat voor een Windows machine niet meer verkrijgbaar. Wij hadden een nieuwe laptop en dachten toen vanuit de store het programma opnieuw te installeren maar, helaas was het door de leverancier verwijderd. Het programma zelf was gratis maar, voor de kaarten die je wilde gebruiken moest betaald worden en dat hadden we dus ook gedaan.

Verder op de Ipad nog Isailor. Is ook goed mee te werken maar toch minder nauwkeurig dan de Navionics gold kaarten. Vooral een ankerplekje zoeken in Kroatië is lastig zonder nauwkeurige kaart omdat op veel plaatsen het snel te diep wordt om nog te kunnen ankeren. Het is soms echt zoeken naar een plekje waar je op een goede afstand van de wal je anker kunt laten vallen zonder in de problemen te komen als het schip gedurende de  nacht om zijn anker draait.

Welicht dat meer ervaren mensen hier zachtjes om lachen maar, wij nemen als vrij onervaren mensen liever het zekere voor het onzekere. Better safe than sorry en als we geen plekje vinden  naar onze zin dan verkassen we gewoon nog maar een keer.

Op de laptop nog een stukje software geïnstalleerd welke binnenkomende data van de AIS via de wifi van de laptop verzend. Zodoende kon ook op de Ipad gebruik gemaakt worden van de AIS gegevens. 

Een zonsondergang. Links op de foto de provisorisch opgehangen VHF antenne van de AIS
AIS VHF links