Toegevoegd aan de inventaris

Voordat we de boot al definitief in ons bezit hebben zijn we al op stap geweest om zaken aan te schaffen. Onder al een paar voorbeelden. Er zal ongetwijfeld nogal wat volgen. Varierend van simpele zaken als een dieselfilter tot aan Dinghy moest er komen. Waar we ons lelijk op verkeken hebben zijn de goedgekeurde sloten die gekocht moeten worden om zaken te beveiligen. Behoorlijk duur zijn die dingen. De verzekeringsmaatschappij vereist dit en zelf wil je ook niet dat je spullen ineens weg zijn dus daar is geen ontkomen aan.

Nu bezig met:
In 2021 worden er 3 extra zonnepanelen geplaatst van 120 Wp per stuk. Dat maakt dar er dan totaal 565 Wp aan zonnepanelen aan boord zullen zijn. Gelet op het gebruik van apparatuur en koelkast zou dit voldoende moeten zijn op een redelijk zonnige dag om de accu's opgeladen te houden.
Ook in 2021 zal er een soort van inklapbare davit/ kraan achter op de boot gezet worden om de buitenboordmotor vanaf de dinghy te liften en aan boord te krijgen. Dat voorkomt het onhandige geklungel met de motor als er wat golven zijn en je moet trachten de motor vanuit de dinghy weer aan of van boord te krijgen.
Voorlopig als laatste werken we aan een kuiptent. Het ziet er naar ui dat we voorlopig niet naar het zonnige zuiden kunnen en dan is die tent een middel om toch lekker buiten te kunnen zitten terwijl het wat regent.

Gerealiseerd:
Vervangen in 2020 is de VHF radio. Op zich deed de oude het goed maar, had geen DSC (Distress signal calling). De nieuwe Icom M506 E heeft dat wel. Ook zit er in die radio GPS, NMEA 0183 en 2000 koppelingen en een AIS  ontvanger. Ook de extra portable VHF heeft DSC, GPS en MMSI en Atis in geprogrammeerd. Ook heeft de Icom M506 een mogelijkheid om een Hailer aan te sluiten waarmee automatisch mistsignalen kunnen worden gemaakt. Deze zal ook in 2021 aangesloten worden evenals een extra bedien mogelijkheid in de cockpit. Het is voor mij onbegrijpelijk dat dit niet standaard is. Op het moment dat je de VHF echt nodig hebt wil je vaak liever niet bij roer / bediening motor weg. We prefereren de keuze binnen of buiten bedienen al naar gelang de omstandigheden dat toelaten.

Ook in 2020 vervangen is de Navtex. De oude op zich goed werkende vonden we wat gebruikersonvriendelijk en als je vergat berichten te verwijderen zat het geheugen vrij snel vol waardoor berichten gemist werden. Nu hebben we er 1 met een koppeling naar de computer waar alle berichten in een database worden opgeslagen.

rubberboot Boodschappenkar en landingsvaartuig loa 2,75 m
Max laadgewicht is 600 Kg met max 6 PK motor (wij hebben 5 PK). De combinatie moet genoeg zijn om de boodschappen mee te doen en is ook nog te tillen.
Met alleen 2 personen aan boord komt de boot uit het water door de V kiel. Gaat dan best  hard. 
bb motor Met de motor op zijn trolley.
bosuns chair Soms moet je ook de mast in en dan is een bootsmanstoel onontbeerlijk. Gekozen voor een type dat ook steun in de rug geeft zodat je ook niet achterover kunt gaan terwijl je 15 meter boven het dek zwengelt op zee. Heb al geprobeerd Marry als liefhebber aan te wijzen maar die wil het echt niet.
kipor Een 2000 watt benzinegenerator. Niet nodig als je iedere avond in een jachthaven ligt maar soms wel als je 4 dagen achter elkaar geen walspanning hebt. Er zijn wel zonnepanelen maar, als er niet genoeg zon is om de accu's bij te laden moet je gaan kiezen. De koelkast uit of met de motor de accu's op gaan laden. De koelkast uit is niet echt een optie als daar bederfelijke waar in zit en de motor vrijwel onbelast uren laten draaien schijn ook slecht voor dat ding te zijn. Daarom de aanschaf van de generator. We hopen dat we altijd genoeg zon gaan hebben om hem zo min mogelijk te gebruiken.
 . Een Wifi nmea seatalk multiplexer. Gekoppeld aan de Raymarine apparatuur, Furuno GPS, Garmin GPS, Garmin plotter en AIS. Alle gegevens worden via de Wifi uitgezonden zodat ook op de Ipad's, telefoons en de computer alle gegevens zichtbaar zijn. De GPS gegevens worden geprioriteerd zodat GPS 1 altijd doorgegeven wordt en als die het niet doet dan worden de gegevens van GPS 2 doorgegeven enz. De multiplexer is ontwikkeld door toevallig een ex collega en is zeer redelijk in prijs. Zie op zijn website
https://www.star-safety.com/product/1584910/wifi-nmea-seatalk-multiplexer
  Een afstandbediening. Vanwege de koppeling tussen de multiplexer en de Raymarie apparatuur is het mogelijk om met deze afstandbediening de stuurautomaat te bedienen. Ideaal als je eens voor op het dek moet of wil zijn en je moet je koers iets aanpassen. Is wel eenvoudiger dan de Raymarine afstandbediening maar kost daar ook maar een fractie van.